گمانه زنی اشتباه "چرا در ترکیه باران و برف می بارد، اما در ایران نه؟ "

مدتی است سوالاتی در خصوص میزان بارش ایران و ترکیه در رسانه ها مطرح می شود و مسئولین بخش های مرتبط با این موضوع، اظهار نظرهای متفاوتی کرده اند. اما تاکنون دلایل کارشناسی مبنی بر رد یا قبول این نظریه" چرا در ترکیه باران و برف می بارد، اما در ایران نه؟ " ارائه نشده است.

در این خصوص با آوردن آمار و مستندات علمی (همانند تصاویر ماهواره سطح پوشش برف در شرق ترکیه و شمال غرب ایران به انضمام بررسی روند بارش در شهر وان ترکیه)، پرداخته شده است:

-1 جغرافیا شرق ترکیه

ارتفاعات شرقی ترکیه ناحیه ای کوهستانی است که ارتفاع آن در نزدیکی مرز ایران به 2200 متر می رسد. در این ناحیه حدود یک صد قله ارتفاعی بیش از سه هزار متر دارند. از مهمترین کوه های مرتفع شرق ترکیه می توان موارد ذیل را نام برد:

1-1-مرتفع‌ترین کوه‌های ترکیه در شرق این کشور قرار دارند. کوه آرارات مرتفع‌ترین (با ارتفاع 5137 متر) شناخته شده‌ترین کوه کشور ترکیه است رشته کوه آرارات در شمال شرق دریاچه وان ترکیه در استان آغری در نقطه مرز کشورهای ارمنستان و ترکیه و ایران (در فاصله کمتر از 40 کیلومتری مرز ارمنستان و ایران) واقع شده‌است. قلهٔ آرارات بزرگ، در تمام طول سال از برف و یخی به عمق صد متر و به وسعت ۳۷ کیلومتر مربع پوشیده شده است.

2-1-دومین کوه مرتفع ترکیه، کوه جیلو با ارتفاع 4135 متر در استان حکاری قرار دارد. این کوه که در منتهی‌الیه جنوب شرقی‌ کشور ترکیه واقع شده، شرقی ترین امتداد ناحیه جنوب شرقی ‌کوه‌های توروس را تشکیل می‌دهد. قله‌ی این کوه در هر چهار فصل سال پوشیده از برف و یخ است.

3-1-کوه سبحان (با ارتفاع 4058 متر) سومین کوه مرتفع ترکیه است که در مرزهای منطقه ادیلسواز قرار دارد. این کوه بین ادیلسواز، ارکیس و پاتنوس و شمال دریاچه وان است.

4-1-کوه کوچوکاگری و قله آن به نام قله اینونو  "ششمین کوه مرتفع ترکیه" با ارتفاع 3896 متر است که در جنوب شرقی کوه آرارات قرار دارد. مرز ترکیه و ایران از دامنه شرقی این کوه می‌گذرد.

در نقشه توپوگرافی منطقه:

ارتفاعات بین 0 تا 500 متر، رنگ سبز روشن تا سبز تیره

ارتفاعات بین 500 تا 1000 متر، رنگ زرد تا نارنجی

ارتفاعات 1000 تا 3000 متر، رنگ قرمز تا قهوه ای

ارتفاعات 3000 تا 5000 متر، رنگ سیاه

ارتفاعات بالای 5000 متر، رنگ سفید

در منابع مختلف آب و هوایی آورده شده است: کوه‌ها مانع عبور سیستم‌های آب و هوایی باران‌زا شده و سایۀ خشکی را پشت آنها به وجود می‌آورند، بطوریکه هوای مرطوب را بادهای غالبی که به سمت قلۀ کوه در حرکت‌اند جذب می‌کنند. بدین ترتیب، ابرها در آنجا متراکم می‌شوند و قبل از آن که از قله عبور کنند ناگهان پایین می‌آیند. هوای بدون رطوبت تا کم رطوبت در پشت کوه پیشروی می‌کند که در نتیجه یک منطقۀ خشک‌تر به نام سایه‌باران می‌سازد. بعنوان نمونه در ایران نیز رشته‌کوه البرز مانع گذر ابرهای باران‌زا به مناطق مرکزی می‌شود. بدین ترتیب، مناطق شمالی رشته‌کوه البرز (استان گیلان، مازندران و گلستان) سرسبزند و مناطق جنوب رشته کوه البرز خشک.

با توجه به موارد فوق و توپوگرافی منطقه می توان بیان کرد با توجه به اینکه در شرق ترکیه و مناطق قفقاز و ارمنستان، مناطق کوهستانی بالای 3000 متر (به رنگ سیاه) بیشتر از مناطق کوهستانی شمال غرب ایران است (در این ناحیه حدود یک صد قله ارتفاعی بیش از سه هزار متر قرار دارندمرز ایران با دامنه‌های شرق ترکیه، به‌دلیل موقعیت بادپناهی، بارش بسیار کمتری را دریافت می‌کنند.

2- تفاوت اقلیم شرق ترکیه با اقلیم شمال غرب ایران

برای بررسی اقلیمی شرق ترکیه با شمال غرب ایران، دو شهر وان ترکیه و خوی ایران که در فاصله 100 کیلومتری از هم و در یک عرض جغرافیایی قرار دارند مورد تحلیل قرار گرفتند:

بر اساس طبقه بندی اقلیمی جدید پیشنهادی (همتی. زینالی. خوش اخلاق، 1402) شهر وان (با عرض جغرافی 38.28 درجه):

از نظر دمائی (با متوسط دمای سالیانه 9.9 درجه سلسیوس) دارای اقلیم سالیانه خنک (با تابستانی معتدل  و زمستان بسیار سرد).

از نظر بارشی (با 419 میلیمتر) حدود یک دوم بارش جهانی (بارش جهانی بطور متوسط 850 میلیمتر در سال).

از نظر بری بودن دارای 4 ماه خشک و 8 ماه مرطوب می باشد.

این در حالی است که شهر خوی (در استان آذریایجان غربی) هم عرض جغرافیایی و در 100 کیلومتری با شهر وان ترکیه :

از نظر دمائی (با متوسط دمای سالیانه 12.8 درجه سلسیوس) دارای اقلیم سالیانه معتدل (با تابستانی نیمه گرم و زمستان سرد).

از نظر بارشی (با 265 میلیمتر) حدود یک سوم بارش جهانی (بارش جهانی بطور متوسط 850 میلیمتر در سال).

از نظر بری بودن دارای 7 ماه خشک و 5 ماه مرطوب می باشد.


-3 سطح پوشش و عمق برف

برای تبیین بهتر سامانه های جوی که از غرب وارد ایران شده و موجب بارش برف در مناطق وسیعی از کشور می شوند بارش برف 23 دی 1400 را بررسی و تحلیل سینوپتیکی انجام گردید.

نقشه های واقعی هواشناسی 500 هکتوپاسکال (Actaul) نشان می دهد سامانه کم ارتفاع (با مرکز 538 دکامتر) مستقر روی اروپا تا شاخ آفریقا که ماهیت سردچاله دارد، در راستای حرکت چرخشی شرق سوی خود در تاریخ 12 ژانویه 2022 (برابر با 23 دی 1400) فعال می باشد. این سامانه در محورچرخندی با افت ارتفاع فشار و گرادیان خطوط هم ارتفاع به همراه تاوایی مثبت در این لایه طی روزهای 12 و 13 ژانویه 2022 با تغذیه رطوبت (از شمال دریای سیاه تا جنوب دریای مدیترانه) با تاوایی مثبت هماهنگ با کم فشار دینامیکی سطح زمین (با کم بند 1008 میلی بار) موجب بارش برف قابل ملاحظه در مرکز تا شرق ترکیه شده است. این در حالی است که در شمال غرب و غرب ایران در این بازه با استقرار پشته ارتفاعی (565 دکامتری) در سطوح میانی جو و هماهنگ با آن نفوذ زبانه پرفشار (1022 میلی باری)سطح زمین، شرایط جوی پایداری (Stable atmosphere) حاکم است (نقشه-1).

نقشه -1) خطوط هم ارتفاع 500 هکتوپاسکالی (12 ژانویه 2022)

 ماحصل این فعل و انفعالات جوی، بصورت بارش برف در مناطق مرکزی و بویژه در شرق ترکیه و در شمال غرب ایران بدون بارش برف در نقشه-2) به وضوح قابل رویت است.

نقشه -2) تصویر ماهواره ای از سطح پوشش و عمق برف (12 ژانویه 2022)


اما با توجه به ماهیت سامانه فوق و در راستای شرق سوی آن، این سامانه با محورچرخندی با افت ارتفاع فشار و گرادیان خطوط هم ارتفاع به همراه تاوایی مثبت در این لایه طی روزهای 15 و 16 ژانویه 2022 با رطوبت منشاء گرفته از دریای سیاه تا دریای مدیترانه با تاوایی مثبت هماهنگ با کم فشار دینامیکی سطح زمین موجب بارش برف قابل ملاحظه در شمال غرب ایران نیز شده است (نقشه -3).

نقشه -3) تصویر ماهواره ای از سطح پوشش و عمق برف (16 ژانویه 2022)


با توجه به نمونه آورده شده و مشابه فراوان  آن طی سالیان قبل، به یقین می توان گفت:

وقتی  از روی اقیانوس اطلس شمالی تا دریای سیاه و مدیترانه سامانه قوی جوی با رطوبت کافی تشکیل و شرایط از لحاظ دینامیکی در ستون جو برای حرکت آن (حتی در پهنای کمتر از 5 درجه عرض جغرافیایی) محیا باشد، اینگونه سامانه ها موجب بارش در تمامی مناطق ترکیه، در ایران از شمال غرب تا شمال شرق (استان های آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، کردستان، زنجان، گیلان، قزوین، البرز، تهران، مازندران، شمال سمنان، خراسان شمال و خراسان رضوی) و غرب تا شرق افغانستان می شود و هیچ نیروی ماورای طبیعی و دست ساز بشری نمی تواند مانع انتقال و ریزش نزولات جوی در چنین مقیاس عظیم گردد.


-4 بررسی کاهش محسوس بارش شرق ترکیه در سال های اخیر

علاوه بر دلایل ذکر شده، تحقیقی در خصوص کاهش بارش در شرق ترکیه داشتیم.

آمار سری بارش ایستگاه هواشناسی شهر وان طی 43 سال گذشته (از سال 1981 لغایت 25 دسامبر 2023) مورد تحلیل قرار گرفت. متوسط بارش دوره آماری این شهر 419 میلیمتر در سال می باشد (نمودار-1).

برای آشکارسازی تغییرات اقلیمی ، روند بارش آشکارسازی گردید و ملاحظه گردید روند بارش شهر وان ترکیه کاملا منفی بوده و به ازاء هرسال 4.8 میلیمتر بارندگی در این شهر کاهش یافته است.(نمودار-2).

برای تعیین نقاط جهش از میانگین بارش از روش من کندال استفاده و دوره های تر و خشک این شهر تعیین و خروجی کار نشان می دهد دوره تر این شهر طی سال های 1981 لغایت 2002  با متوسط 482 میلیمتر بوده است و  از سال 2003 میلادی (1382 شمسی) تا سال 2023 (1402 شمسی) بارش سالیانه این شهر با دوره خشک منطبق می باشد. بطوریکه بارش این دوره 20 سال اخیر(2003 تا 2023) با کاهش حدود 100 میلی متر به 386 میلیمتر رسیده است (نمودار-3).


5- پاسخ اساتید و  مسئولین به دستکاری بارش و تفاوت بارندگی ایران با همسایگان:

 1-5-دزدی ابر و برف مبنای علمی ندارد (ایرنا - ۱۲تیر ۱۳۹۷)

رئیس وقت پژوهشکده هواشناسی در رد اقدامی به نام ابردزدی یا آب دزدی از ابرهای ایران عنوان کرد که طرح چنین مباحثی پایه و اساس علمی ندارد. وی در گفت وگو با خبرنگار علمی ایرنا، به برخی اقدامات این پژوهشکده اشاره کرد و گفت: یکی از گروه های پژوهشی که مرتبط با تعدیل وضع هوا است، مجموعه اقداماتی در قالب پروژه ها بارورسازی، مه زدایی و تگرگ زدایی با هدف تعدیل شرایط آب و هوایی در مناطقی چون فرودگاه ها یا زمین های کشاورزی است. تجربه و مقاله های گوناگونی نیز چنین اقدامات و اثرات آن را تایید می کنند اما در سال های اخیر برخی موضوعاتی مطرح می شوند که بیشتر شبیه به شایعه بوده که نه فیزیک و نه هیچ منبع علمی موثق و متخصصی آن را تایید نمی کند. رنجبر با تاکید بر این که اظهار نظر افراد غیرعلمی در چنین مقوله هایی مردم و مسئولان دلسوز را از مسائل اصلی دور خواهد کرد، عنوان کرد: اظهارنظرها در باره ابردزدی آن هم در سطع وسیع برای یک کشور یا یک منطقه حقیقت ندارد چرا که حتی آمریکا و مناطق تحت اشغال رژیم صهیونیستی نیز اسیر پدیده ای به نام خشکسالی هستند. وی تصریح کرد: مسائلی مانند ابردزدی، وقوع طوفان های شدید یا دستکاری در اقلیم، دارای مبنای علمی نبوده و هیچ متخصص هواشناسی، فیزیک یا مرجع هواشناسی چنین موضوعاتی را به رسمیت نمی شناسد. 

      https://www.irna.ir/news/82960795

 2-5-دستکاری در ابرها؛ غیرمنطقی و نیازمند صرف هزینه های هنگفت (ایرنا - ۱۲ تیر ۱۳۹۷)

بهلول علیجانی بنیان‌گذار اقلیم‌ شناسی سینوپتیک نیز با نظریه سازمان هواشناسی موافق و معتقد است که اقدامی مانند ابردزدی یا دستکاری در ابرهای بارشی سایر کشورها در صورتی که امکان پذیر باشد، نیاز به صرف هزینه های هنگفت، تخصص و فناوری های ویژه ای است که هیچ یک از کشورهای حاضر در مسیر دریای مدیترانه تا ایران، چنین امکاناتی را در دسترس ندارند. علیجانی همچنین تاکید کرد: در مسیر کشور ما هیچ کشوری وجود ندارد که بودجه، تخصص و فناوری لازم دارد که به طور تقریبی کاری غیر عملی در شرایط کنونی است.

     https://www.irna.ir/news/82960795

3-5- آیا توده‌های برفی نیز با مشاهده مرزهای کشور تغییر مسیر می‌دهند؟ (خبرگزاری تابناک - 4 خرداد 1398)

بهروز ساری صراف رئیس دانشکده علوم محیطی دانشگاه تبریز گفت: مردم بارها بر زبان می‌راندند که چرا در مسافرت زمینی از سوی ترکیه به‌سوی مرزهای ایران تمام پهنه‌های خاک کشور ترکیه پوشیده از برف سنگینی است و به‌محض ورود به مرزهای ایران و با گذر تنها چند کیلومتر به داخل مرزهای ایران هیچ اثری از پوشش برفی مشاهده نمی‌شود، همین موضوع را در حضور جناب آقای دکتر کلانتری در زمان ریاست ایشان بر ستاد احیای دریاچه در زمان استانداری جناب دکتر جبار زاده و در حضور مدیران کل در حدود 4 سال پیش مطرح کردم و ایشان در جواب اینکه آیا توده‌های برفی نیز با مشاهده مرزهای کشور تغییر مسیر می‌دهند به شوخی و جد خیلی صریح گفتند که «بلی، طوری شده است برف‌ها هم نمی‌توانند به مرزهای کشور ما بیایند» !.. یعنی ایشان هم به‌طور تلویحی قبول کردند که مشکلی در اتمسفر و فضای کشور ما وجود دارد که شاید آن زمان پدیده مشخصی را نمی‌شد مطرح کرد که اکنون موضوع به نظر این‌جانب روشن‌تر و مشخص‌تر شده است

    https://www.tabnak.ir/fa/news/901410

4-5-سازمان جهانی هواشناسی بارورسازی ابرها برای حل مشکل خشکسالی توصیه نمی کند (خبرگزاری تسنیم – 27 آذر 1402)

سحر تاجبخش رئیس سازمان هواشناسی در نشست خبری در خصوص دلیل بارش‌های بالا در ترکیه (مناطق مرزی با ایران) و عدم بارش در همان مناطق در داخل کشور و احتمال بارورسازی ابرها، گفت: باروری ابرها موضوع علمی قابل انجام و قابل بررسی است. سازمان جهانی هواشناسی اعلام کرده است فعالیت‌ها به‌عنوان عاملی برای حل مشکل خشکسالی می‌تواند مورد بررسی قرار گیرد، در برخی مناطق با بارورسازی ابرها، افزایش بارش‌ها تجربه شده است، اما توسط سازمان جهانی هواشناسی بارورسازی ابرها به‌عنوان راه‌حلی عملیاتی برای حل مشکل خشکسالی توصیه نشده است

    https://www.tasnimnews.com/fa/news/1402/09/27/3008265

 5-5-گاهی برخی کشورها از روش‌های مصنوعی جهت ایجاد بارش‌ها استفاده می‌کنند (خبرگزاری جماران – 1 دی 1402)

علی سلاجقه رییس سازمان محیط زیست گفت: بارش‌ها گاهی به صورت طبیعی است و گاهی برخی کشورها از روش‌های مصنوعی جهت ایجاد بارش‌ها استفاده می‌کنند.  شاید دشمن از هر چیزی استفاده بکند تا طرف مقابل خودش را تحت تاثیر قرار بدهد، بعید نیست.  تاکنون درباره اینکه اقدامات خصمانه‌ای علیه بارش‌ها با این مقیاس وسیع که یک کشور تحت تاثیر قرار بگیرد هنوز کار تحقیقاتی صورت نگرفته است و احتمال این کار در مقیاس کوچک است

    https://www.jamaran.news/fa/tiny/news-1617642 

 6-5-ترکیه فناوری بارورسازی ابرها را در اختیار ندارد (خبرگزاری جماران – 1 دی 1402)

مصطفی کایماک، مهندس آب و هوا در ترکیه گفت: باید به مردم ایران اطمینان بدهم برفی که در عکس می بینند یک رخداد کاملا طبیعی است و ترکیه فناوری بارورسازی ابرها را در اختیار ندارد. در گذشته چند مورد تحقیق آموزشی در منطقه مرمره انجام شده است. باید اضافه کنم که بارورسازی ابرها یک فرایند بسیار پیچیده است که از نظر علمی هم تایید نشده است

    https://www.jamaran.news/fa/tiny/news-1617642 

7-5- اینکه طرف ترکیه برف می بارد و ایران نمی آید خیلی عادی است (خبرگزاری جماران – 1 دی 1402)

پروفسور ال روبوک، اقلیم شناس گفت: برف زمانی می بارد که هوا بالا رود و با سرد شدن دما به صورت برف به زمین بازمی گردد. بالا رفتن هوا می تواند به وسیله جابجایی هوا بین کوه ها هم انجام شود، برای همین خیلی عادی است که یک طرف کوه برف ببینید و طرف دیگر کوه چیزی نباشد. این رویداد در کوه های راکی همیشه اتفاق می افتد. من نمی دانم الگوی طوفان در ترکیه و ایران چگونه است، اما اگر طرف ترکیه برف می بارد و ایران نمی آید، می تواند توضیحی برای الگوی بارش برف در منطقه باشد. ولی در کل، بارورسازی ابرها کارساز و عملی نیست. ممکن است روی منطقه ای که خودش برفی است کمی تاثیر بگذارد اما نمی تواند از هوا برف تولید کند.  

   https://www.jamaran.news/fa/tiny/news-1617642 

 8-5-مقایسه بارش های ایران و ترکیه اساسا کار غلطی است (خبرگزاری جماران – 1 دی 1402)

صادق ضیائیان، رئیس سازمان ملی پیش بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا دراین باره گفت: «ترکیه کشوری است که در کنار دریای مدیترانه و سیاه قرار دارد و رطوبتش بالاست و به طورطبیعی بارش های آن بیشتر از ایران است. بنابراین مقایسه بارش های ایران و ترکیه اساسا کار غلطی است؛ مثل این که بارش های استان های حاشیه دریای خزر را با تهران مقایسه کنیم.

     https://www.jamaran.news/fa/tiny/news-1617642 

 اظهار نظر اساتید حوزه هواشناسی و جغرافیایی طبیعی طی سال های اخیر، اکثر بازگوی کننده طبیعی بودن نزولات جوی در کشور می باشد.


-6 نتیجه گیری

با توجه به مستندات ارایه شده و با تایید دیدگاه کارشناسی همکاران ارجمندم در سازمان هواشناسی کشور و اساتید محترم دانشگاه ها، گمانه زنی های اشتباه در خصوص "چرا در ترکیه باران و برف می بارد، اما در ایران نه؟" و یا شایعه دست کاری در بارش ایران را رد نموده و اعلام می دارد:

 تغییر اقلیم یک موضوع بین المللی محسوب شده و مختص یک کشور خاص نیست. یکی از مهمترین نمودهای تغییرات اقلیمی، افزایش یا کاهش بارش در مناطق مختلف جهان می باشد. تغییر اقلیم که موجب کاهش بارندگی‌ها و افزایش دمای محیطی کره‌ زمین شده است در خاورمیانه و ایران  موجب یک دوره‌ خشکسالی گردیده است.

 آمار و اطلاعات هواشناسی نشان می دهد شرق ترکیه نیز متاثر از تغییرپذیری اقلیمی قرار گرفته و بعنوان نمونه روند بارش شهر وان ترکیه کاملا منفی شده و به ازاء هرسال 4.8 میلیمتر بارندگی در این شهر کاهش یافته است.

همچنین وقتی سامانه قوی جوی در روی دریای مدیترانه فعال باشد، اینگونه سامانه ها موجب بارش در تمامی مناطق ترکیه، و بخش های وسیعی از ایران و حتی افغانستان می شود و هیچ نیروی ماورای طبیعی و دست ساز بشری نمی تواند مانع انتقال و ریزش نزولات جوی در چنین مقیاس عظیم گردد.


رسول همتی - (6 دی 1402)

لینک مستقیم:

 http://weather5.ir/

دیدگاه ها و نظرات خود را می توانید در پایین تبلیغات بنویسید
 
نظرات 4 + ارسال نظر
سعید قربانی یکشنبه 10 دی 1402 ساعت 19:10

سلام و خدا قوت
کارشناسان محترم میفرمایند که بحث بارورسازی و یا حالا عقیم سازی و... ابرها، غیر ممکن است و در یک جایی هم اشاره شد که اگر ممکن باشد هزینه هنگفتی لازم دارد در حالی که جناب آقای علی سلاجقه هم گفته بودند روی این مساله(دستکاری ابرها) کار تحقیقاتی انجام نگرفته و چنین مسأله بعید به نظر نمیرسد...
و از پروفسور ال روبوک گفتید که قائل به عدم امکان دستکاری ابرها است...
در حالی که پروفسور جیم لی قائل به ممکن بودن آن است و حتی چنین مسأله ای سابقه تاریخی دارد(ایجاد تغییرات اقلیمی توسط آمریکا در جنگ ویتنام و استفاده از آن به عنوان سلاح)
و نیز گفتید که ترکیه چنین فناوری ندارد... در حالی که حتما لازم نیست خودش چنین فناوری داشته باشد! بلکه کشور دومی میتواند چنین فناوری را به آنجا وارد کند!!

درباره تغییرات اقلیمی و گازهای گلخانه ای و گرمایش زمین حرف برای گفتن زیاد است که در این مجال نمیگنجد.

رسول همتی:

سلام
تعدیل آب و هوا، یک دانش نوین با قدمت حدود نیم قرن است و کاملا علمی است و کسانی که آن را رد می کنند، دلایل منطقی باید بیاورند.
تعدیل آب و هوا دارای چندین شاخه مهم است از کوچکترین بعد مکانی آن یعنی مه زدایی تا باروری ابرها در مقیاس محلی.
سازمان هواشناسی جهانی (wmo)، در سندهای مرتبط با تعدیل آب و هوابا تایید این علم نوین، اعلام داشته است که این علم در مرحله مطالعه و تحقیقات است ولی نمی توان با آن خشکسالی های مناطق گسترده را از بین برد، و ...
مرکز ملی باروری ابرها در ایران که در سال 1372 در یزد تاسیس و تا سال 1400 فعال بود با ده ها عملیات اجرائی در استان های کشور در بولتن های خبری خود بارها اعلام کرده اند تاثیر بارور نمودن ابرها تنها 10 تا 15 درصد موجب افزایش بارش آنهم در ابعاد محلی (چند 10 کیلومتر) شده است.
در خصوص شایعه هارپ (HAARP ) در ایران، سازمان هواشناسی کشور در سال 1396 بصورت رسمی اعلام کردکه این فنآوری در رابطه با موضوع مخابرات بوده و هیچ تاثیری بر شرایط آب و هوایی و وضع هوای مناطق به ویژه خاورمیانه و ایران نداشته و نخواهد داشت
واژه هارپ از عبارت (High Frequency Active Auroral Research Program ) گرفته شده است و یک برنامه تحقیقاتی است که در شمال آمریکا در حال اجرا است. هدف اصلی این برنامه بررسی دقیق تر تاثیر یون سپهر بر روی امواج رادیویی و سامانه های مخابراتی زمین و فضا پایه است که در حوزه های متفاوت نظامی و غیر نظامی استفاده میشوند. یون سپهر یکی از لایه های جوی در ارتفاع ۶۰ تا ۶۰۰ کیلومتری سطح زمین است که یونها در آن متمرکز شده اند. این لایه اگر نبود امکان برقراری ارتباط رادیویی به نقاط دوردست جهان هم فراهم نمیشد. این لایه همچون آینه ای امواج رادیویی ارسال شده از یک نقطه در سطح زمین را به سایر نقاط بازتاب می کند. ضخامت یون سپهر در طول شبانه روز تغییر میکند در هنگام روز با حضور تابش خورشیدی به ضخامت آن افزوده شده و در شب هنگام از مقدار آن کاسته میشود این تغییرات در پایه این لایه صورت می پذیرد، به همین علت است که دریافت امواج رادیویی نقاط دوردست در شب راحت تر انجام میشود.با توجه به مقدار انرژی الکتریکی که در این پروژه به کار گرفته میشود و میرایی امواج و فاصله دور نقطه عملیات هارپ منتطقه آلاسکا از خاورمیانه و ایران و هم چنین با توجه به انرژی و ابعاد بسیار بزرگ سامانه های جوی تاثیر احتمالی هارپ بر آب و هوای ایران و تغییر در وضع هوای کشور در حد صفر خواهد بود.

زهرا یکشنبه 10 دی 1402 ساعت 12:34

چرت و پرت نگین کمتریل میزنین اجازه بارش نمیدین

احمدی شنبه 9 دی 1402 ساعت 13:03

درود و سپاس از مطلب بسیار خوبتان
ای کاش خلاصه آن را در شبکه های اجتماعی نشر بدید

سلام
معمولا دنیای مجازی، دنبال خبرهای بزرگنمایی است و کارهای علمی در این فضا کمتر نشر می یابد

حامد نظری شنبه 9 دی 1402 ساعت 08:51

سلام
بسیار عالی
تنها مطلب که در این مدت دیدم تنها حرف نزده شده و کارشناسی شده مطالب این سایت است
دستتان درد نکند

ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد